Församlingsvalet 2022: Nästan hälften av förtroendevalda i församlingarna är nya, medelåldern steg

Nästan hälften av de förtroendevalda som valdes in i församlingarnas förtroendeorgan vid valet på söndagen 20.11.2022 är nya. Det visar de preliminära resultaten från valet. Valdeltagandet i församlingsvalet är 12,7 procent. Drygt 60 procent av rösterna gavs under förhandsröstningsveckan.

vaalit.jpg

I Borgå stift är det preliminära valdeltagandet 13,7 procent och ligger fortsättningsvis lite över det nationella medeltalet – men i tidigare val har skillnaden varit större.

En jämförelse mellan stiften visar att det högsta valdeltagandet finns i Lappo stift där 16,3 procent röstade (2018: 19,2 procent) och det lägsta i Helsingfors stift 9,7 procent (10,9 procent). I de övriga stiften är det preliminära valdeltagandet 11,4 procent i Esbo (13,1 procent 2018), Kuopio stift 11 procent (13,2) S:t Michels stift 10,9 (12,7), Tammerfors stift 12,6 (13,4), Uleåborgs stift 15,4 (17,1) och Åbo ärkestift 13,7 procent (15,1).

Valdeltagandet har legat under 20 procent sedan 1970-talet berättar chef Hanna Salomäki på enheten Kyrkans forskning och utbildning.

– Valdeltagandet har varit förvånansvärt jämt genom decennierna. Det valdeltagande vi har nu ligger på samma nivå som i de övriga lutherska kyrkorna i Norden, mellan 10–20 procent. Det här är ett särdrag för folkkyrklig religiositet där en mindre grupp deltar aktivt men den stora majoriteten mera sällan deltar i verksamheten, säger Salomäki.

Få unga röstade

De förtroendevaldas medelålder gick upp i valet. Hanna Salomäki säger att det här var förväntat med tanke på att så få unga fanns uppställda som kandidater. De invaldas medelålder i kyrkofullmäktige är 57 år.

Också valdeltagandet bland de unga (16–17-åringar) blev långt i hela landet, enligt det preliminära resultatet kring sju procent. Alla församlingar har inte fört bok över unga väljare och därför är siffran inte helt tillförlitlig. I Borgå stift torde valdeltagandet bland 16–17-åringar ligga kring 7,7 procent.

I självständiga församlingar hölls ett val där man valde medlemmar till kyrkofullmäktige. I församlingar som hör till kyrkliga samfälligheter hölls två val där man valde förtroendevalda till gemensamma kyrkofullmäktige och till de enskilda församlingarnas församlingsråd.

Enligt de preliminära uppgifterna är 49 procent av de förtroendevalda i kyrkofullmäktige nya. Andelen invalda under 30 år minskat lite jämfört med valet för fyra år sedan, och de ungas andel nationellt ligger på ca 4 procent. De invaldas medelålder är 57 år.

I församlingsråden är närmare 50 procent nya enligt de preliminära resultaten. Andelen invalda under 30 år är ca 6 procent. De invaldas medelålder är 57 år.

Låg andel unga bland de nya förtroendevalda i Borgå stift

Enligt de preliminära uppgifterna är andelen nya medlemmar i kyrkofullmäktige 45,7 procent medan 45,1 procent är nya i församlingsråden då 35 av 45 församlingar i Borgå stift har publicerat sina uppgifter i den gemensamma resultattjänsten. I stiftet finns endast 10 personer (2,4 procent) under 30 år i de nyvalda kyrkofullmäktige och 9 personer (3,3 procent) under 30 år i församlingsråden.

Medelåldern för de förtroendevalda i Borgå stift är 60 år för de invalda i kyrkofullmäktige och 63 år på invalda i församlingsråden. Utifrån måndagens uppgifter är 48,4 procent av de invalda i kyrkofullmäktige män och 56,6 procent kvinnor, i församlingsråden är andelen män 41,5 procent och kvinnorna 58,5 procent.

Sammanlagt 14 300 kandidater var uppställda i 354 församlingar. Det sammanlagda antalet förtroendeplatser är ca 8 000.

Då församlingarna fastställer sina valresultat 23 november fås mera tillförlitliga valresultat.

Kyrklig tidningstjänst

2022-11-22 08:58:46.0