GloriaDei-mässan förenar

I höst kommer de första GloriaDei-mässorna att hållas i Karleby.

Planeringsgruppen.

Idén med GloriaDei här-stammar från ett SLEF-besök i Oslo i början på 2000-talet.
- Under besöket fick gruppen bekanta sig med ett annorlunda sätt att fira gudstjänst, med en nyare och enklare liturgi, berättar Karlebybördiga Albert Häggblom, verksamhetsledare för SLEF.
Inspirerade av resan arrangerades den första GloriaDei-mässan i Vasa 2004. Niklas Lindvik fick i uppdrag att komponera de nya liturgiska melodierna som fortfarande används i den finländska tappningen av GloriaDei-mässor.

Normalt går mässan på svenska, finska och engelska.
- Ibland finns även inslag av en sång eller textläsning på andra främmande språk som franska, spanska, arabiska eller persiska – beroende på vilka som deltar i mässan, förklarar Häggblom.
- Tanken var också att öppna upp för de olika kulturerna som finns i vår verksamhet på skolan, få dem att känna sig välkomna, inflikar Lindvik, som till vardags jobbar som biträdande rektor på Evangeliska Folkhögskolan i Vasa, men även som musiksekreterare i SLEF.

GloriaDei-mässan har de delar som även ingår i en vanlig mässa. Den största skillnaden är att i GloriaDei-mässan saknas de liturgiska växelhälsningarna och i stället har liturgen lästa partier. I mässan sjungs de vanliga texterna, Sanctus, Kyrie och Agnus Dei till specialskrivna melodier, som avviker från den normala kyrkomusiken och är unika för GloriaDei konceptet.
- Typiskt för en Gloria-Dei-mässa är, att det är många medverkande och mycket musik. Inför mässan i Karleby har man bildat en projektkör som både stöder den gemensamma sången och uppträder med egna låtar, berättar Häggblom.

Höstens två GloriaDei-mässor kommer att hållas i oktober och i december i Mikaelsalen i Karleby församlingscenter.
- I Karleby kommer vi att hålla mässorna på finska och svenska. Vi läser på det ena språket och visar text på det andra språket på en skärm, berättar Häggblom.

Under predikan kommer barnen att ha en egen samling, där man förutom lek även har en enkel bibelläsning eller -berättelse för barnen på deras egen nivå.
Efter mässan samlas man för samtal runt en kopp kaffe eller te med tilltugg, som arrangörerna står för.
- Samlingen efteråt är en väsentlig del av mässan, där man kan skaffa nya vänner och samtala både om mässan och andra saker, säger Tom Nygård, medlem i planeringsgruppen.

Gemenskap och folkligt är ledorden för en GloriaDei-mässa.
- I stället för att kulturanpassa de kristna för att kunna gå till mässan har vi kulturanpassat mässan så att den når människan, avslutar Nygård.

Text och bild: Lisen Forsgård

GloriaDei-mässa