Församlingen testar nytt koncept

Carolina Myrskog första skriftskolteologen i Karleby svenska församling

Carolina Myrskog sittande ute med blommor i bakgrunden.

I år har Karleby svenska församling testat på ett nytt koncept och anställt en skriftskolteolog med undervisningsansvar för sommarens skriftskolläger.
- Vi är tre präster och har fyra läger. För att hitta nya lösningar inför framtiden ville vi testa att anställa en person som kan ta ett själv-ständigt ansvar för undervisningen på två av våra läger, berättar Jan Nygård, kaplan i församlingen och den som kläckte idén.

Skriftskolteologens uppgift är att planera och ansvara för undervisningen under det en vecka långa skriftskollägret. Totalt innebär det ca 30 lektioner.

Carolina Myrskog har erfarenhet av skriftskolläger sedan tidigare. Mellan åren 2014-2017 jobbade hon som sommarteolog i Korsholms svenska församling och sedan 2018 i Karleby svenska församling.

Myrskog är utbildad barnträdgårdslärare, klasslärare och teologiemagister med inriktning på ämneslärare i religion och psykologi. I höst fortsätter hon att studera dokto-
randprogrammet inom teologi.

- För mig är det nytt att ensam få planera och ha ansvar för all undervisning. Tidigare har jag delat undervisningen med en präst, förklarar Myrskog.
-Första lägrets ungdomar var fantastiska. De var intresserade och ställde många frågor. Vi hade många djupa diskussioner och man märkte att ungdomarna reflekterat på det man berättat. Det gjorde att arbetet kändes uppskattat, fortsätter hon. Myrskog ser fram emot att träffa ungdomarna på följande läger, som startar onsdagen den 22.7.
- Största utmaningen har faktiskt varit coronarestriktionerna. Hela veckan måste vara förberedd in i minsta detalj och man måste komma ihåg att ta med sig allt man behöver, eftersom det inte är tillåtet att lämna konfirmationslägret under hela veckan, avslutar hon.

Text och bild: Lisen Forsgård

2020-07-15 13:31:00.0