Jesus åt karlebyborna!

Jesus åt karlebyborna - det är det som kyrkan finns till för!

I vår församling finns knappt 6500 medlemmar och väldigt många olika sorters behov och förväntningar. Vår uppgift som församling är att möta så många som möjligt av de behoven och förväntningarna – att nå ut med det glada budskapet till så många som möjligt.

Att var kyrka och församling är att skapa och upprätthålla en gemenskap. Jesus är ännu idag kungen som bjuder oss in i sin gemenskap: "Se, jag står vid dörren och bultar. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och äta med honom och han med mig.” Jesus vill ha måltidgemenskap med oss.

Kristen tro skall översättas till varje ny generation, vad är det att följa Jesus idag, vad är det att vara lärjunge på 2000-talet. Tron förändras inte men paketet – hur vi paketerar det eviga budskapet – det förändras hela tiden.

Som församling kan vi inte längre slå på trumman av att vi är en stor institution och en viktig aktör i samhället – vi måste möte människan där hon finns. Låt oss använda alla de verktyg vi kan för att nå ut.

Jag fick en gång en fråga: ”Vad håller ni på med? Trevlig fritidssysselsättning eller hjälpa människor till himlen?”
Det är till himlen som vi vill hjälpa människor. Det är viktigt att påminna oss om att det här är vår målsättning!
Jesus rider in i Jerusalem på en åsnas rygg. Du och jag kan få vara den åsna på vars rygg Jesus kan få rida in i just ditt sammanhang. Du kan få föra in det goda som Gud ger där du finns. Du är kallad att nå ut med Guds kärlek och omsorg till människor både nära och fjärran.
Du kan vara den "åsna" på vilkens rygg Jesus kan rida in i din nästas vardag!

Låt oss alltså be och arbeta för ”Jesus till karlebyborna!”

Tag kontakt