Kakor (cookies)
Kakor (cookies)Öppna länk i ny flik
Kommunikation är ett vitt begrepp: användningen av lokaler och tillgångar är ett uttalande, varje evenemang är ett budskap och var och en som representerar församlingen påverkar genom sitt agerande hela organisationens anseende.
Karleby kyrkliga samfällighets kommunikationsstrategi 2023–2026 bygger på Öppna dörrar -Kommunikationsprogram för Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland 2023, Öppna dörrar – Strategi för evangelisk lutherska kyrkan i Finland fram till 2026 samt Karleby kyrkliga samfällighets strategi 2023–2026.
Denna kommunikationsstrategi är gemensam för samfällighetens alla församlingar och den har sammanställts som en riktlinje för medlemsförsamlingarnas kommunikation under åren 2023-2026. Den är ämnad att stöda planering och förverkligande av kommunikation i hela samfälligheten. Församlingarna har inga egna kommunikationsstrategier.
I Öppna dörrar – Kommunikationsprogram för Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland 2023 definieras kyrklig kommunikation så här:
Visionen för Karleby kyrkliga samfällighets strategi är:
Tillsammans är vi modiga! - Vi möts i vardag och fest
Visionen betyder:
Inom kommunikation betyder visionen att
Samfällighetens informationsenhet sköter både intern och extern kommunikation. Informationsenheten är en av samfällighetens gemensamma arbetsformer, och har som uppgift att organisera kommunikationen och fungera som stödtjänst för alla samfällighetens församlingar.
Informationsenheten består av en informationschefstjänst, två arbetsavtalsanställda informatörer på deltid (50 % + 80 %) samt en byråsekreterare (40 %).
En egen grafisk profil har skapats för samfälligheten och dess församlingar. Med visuellt uttryck avses profilen tillhörande visuella element, såsom logo, signaturfärg och typografi, som tillsammans bildar den visuella identiteten.
Det visuella uttrycket är i linje med vår verksamhet och betjänar vår strategi genom att väcka önskade associationer hos målgruppen, vilket medför trovärdighet och igenkännande. Som bilaga (bilaga 1) de grafiska anvisningarna.
Informationsenhetens uppgifter är att ansvara för den kyrkliga samfällighetens betjäningsområdens kommunikation, samt att stöda och utveckla kommunikationen i samfällighetens församlingar.
Hela samfällighetens allmänna principer för kommunikation är pålitlighet, öppenhet, snabbhet och växelverkan.
Pålitlighet betyder att informationsenheten informerar om samfällighetens och församlingarnas angelägenheter pålitligt och ärligt.
Öppenhet betyder att informationsenheten informerar om samfällighetens och församlingarnas verksamhet och aktuella ärenden samt framtidsutsikter och planer så öppet som möjligt.
Snabbhet betyder att informationsenheten strävar till att informera så snabbt som möjligt, men pålitligt och faktabaserat. Detta förutsätter att alla arbetsområden inom organisationen förmedlar sitt annonsmaterial till informationsenheten inom den överenskomna tidsramen.
Växelverkan betyder att informationsenheten är lyhörd för respons och signaler från bindningsgrupper och omgivning, samt följer upp och svarar på eller vidarebefordrar responsen till berörda parter.
Dessa allmänna principer för kommunikation följs i hela den kyrkliga samfälligheten och i dess medlemsförsamlingar.
Informationsenheten lyder under förvaltningsdirektören. Informationsenheten ansvarar för den kyrkliga samfällighetens och dess medlemsförsamlingars interna och externa kommunikation via de gemensamma kommunikationskanalerna. Kyrkoherdarna ansvarar för sin egen församlings interna och externa kommunikation. Helhetskommunikativa ärenden som berör samfällighetens alla församlingar presenteras och bereds i den kyrkliga samfällighetens operativa ledningsgrupp samt/eller i informationsarbetsgruppen och godkänns i gemensamma kyrkorådet. Den av gemensamma kyrkorådet tillsatta informationsarbetsgruppen består av representanter från samfällighetens alla sex församlingar. Informationsarbetsgruppens uppgift är bland annat att stöda informationsenhetens arbete, och att utveckla kommunikationsarbetet.
Kommunikationschefen ansvarar tillsammans med förvaltningsdirektören för utvecklingen av kommunikationshelheten. Anställda i chefsposition i samfälligheten eller dess församlingar ansvarar för kommunikationen med sina underordnade. Varje anställd ansvarar för sin egen del för att kommunikationen inom det egna arbetsområdet löper.
Förvaltningsdirektören tillsammans med informatören har informationsansvaret när det gäller den kyrkliga samfällighetens sammanträden, och kyrkoherdarna tillsammans med församlingssekreteraren har informationsansvaret när det gäller församlingarnas sammanträden.
Varje anställd har kommunikationsansvar för marknadsföringen av sitt eget arbetsområde. Detta förutsätter till exempel att kommunikationsmaterial lämnas till informationsenheten inom överenskommen tid.
Kommunikationsmedlen och -kanalerna utvecklas ständigt. En långvarig och tydlig trend är en fortgående, kraftig tillväxt av mobilkommunikation. Betydelsen av det visuella intrycket och av rörlig bild betonas allt. mer. Olika ålderskategorier använder medier på olika sätt.
De sociala medierna är en utmaning för de traditionella medierna, som inte längre är det enda alternativet när man vill nå ut till en bred publik. Till exempel bloggare eller youtubers har en allt större påverkan inom sina egna målgrupper.
För att kunna ge församlingarna skolning och beredskap att använda de kommunikationsmöjligheter som finns utbildas informationsenhetens personal regelbundet.
Utmaningar:
Kanaler för intern kommunikation
Kanaler för offentlig kommunikation
Målsättningarna för den offentlig kommunikationen är att
Målsättningarna för den interna kommunikationen är att
Kakor (cookies)Öppna länk i ny flik