Yxpila kyrka

Aftonrodnadsvägen 1, 67900 Karleby

050 3147512 kyrkvaktmästare

350

Under renoveringen av Gamlakarleby stadskyrka förrättas de finskspråkiga gudstjänsterna i huvudsak i Yxpila kyrka.  Även andra andliga tillställningar ordnas i kyrkan.

Yxpila kyrka lämpar sig för andlig kör- och gruppverksamhet. Förutom kyrksalen finns en församlingssal med plats för ca 80 personer, klubbutrymmen samt bostäder.

Kyrkan kan även reserveras för dop, vigslar och jordfästningar.

Bokningar via finska pastorskansliet:
Västra Kyrkogatan 17
06 8296 880

Vill du arrangera en konsert eller något annat evenemang i kyrkan, ta kontakt med kantorn eller kyrkoherden.

Välkommen att bekanta dig med Yxpila kyrkas utrymmen och de möjligheter de kan erbjuda just dig. Videon har finsk och svensk textning. För att välja språk, starta videon och klicka på kugghjulet längst ner till höger på videon.

YouTube-video

Yxpila kyrka är ritad av arkitekt Aarne Nuortila och invigdes 1968. I kyrkan finns en 14-stämmig orgel byggd av Kangasala orgelfabrik.

Tillgänglig toalett Tillgänglig toalett
Hörselslinga Hörselslinga