Israeldag på första maj

Antalet judar som tror på Jesus som Messias stiger i Israel

Israel_tapahtuma_AO_1682_tapahtumaesite_kuva_AIB_kopio.jpg

Temat för Israeldagen Messias – Folkens hopp är mycket aktuellt i vår turbulenta tid.
Israeldagen är tänkt för alla åldrar. Det finns barnprogram för barn under skolåldern och parallellprogram med olika aktiviteter för lågstadieelever.
Dagen är tvåspråkig och tolkning till svenska finns tillgänglig. En av dagens seminarier går på engelska, där Rafi Shimon från Israel medverkar på distans. Han berättar om hur judarna hittar Messias idag. Shimon är en av pastorerna i den messianska församlingen Ha-ma’yan som är Karleby svenska församlings vänförsamling.

Israeldagens öppningsbibelstudium hålls av Mika Pouke, som fokuserar på kristendomens judiska rötter. Pouke är ledare för Suomen Raamattuopistos distrikt i norra Österbotten. Han har tidigare verkat som pastor i Shalhevetjah-centrets hebreiska församling, utsänd av Finska Missionssällskapet. Pouke håller också ett seminarium om de bibliska högtiderna. Hur ställde sig Jesus till Gamla testamentets fester? Hur skulle han månne se på våra fester idag?
Tuula Vilo håller ett seminarium om Israels betydelse i denna tid. Hur skall vi ställa oss till det som sker i vår värld idag och vad säger Bibeln?

Den som drömmer om att göra frivilligarbete i Israel kan söka sig till ett seminarium om frivillig- och missionsarbete och där få vinkar om hur man kommer vidare. Det finns många möjligheter till frivilligarbete både för unga, personer i arbetslivet och pensionärer.
Före kvällens tvåspråkiga familjemässa erbjuds en Israelisk falafel- och soppmiddag. I mässan sjunger vi på svenska, finska och hebreiska och njuter av Machol l’Adonais lovsångsdans till sångerna. Sångerna kan man öva och fördjupa sig i på Lea Ridanpääs seminarium.

Dagen avslutas med en avslappnad ungdomssamling på Backstage. Under kvällen hör vi bl.a. berättelser om hur det är att vara ung kristen i Israel idag.
Under dagen finns också tillgång till ett bokbord med böcker kring temat på båda språken. Israeldagen arrangeras som ett samarbete mellan Karleby svenska församling och Mellersta Österbottens Folkmission.

Israeldag sö 1.5 kl 13 i Gamlakarleby stadskyrka och församlingscenter. Kaffe och middag 10 e/vuxen, 5 e/6-12år.

Lisätietoa suomeksi Keski-Pohjanmaan Ev.lut. Kansanlähetyksen netti- ja Facebook-sivuilta.

Israeldagens program:

sö 1.5.  Gamlakarleby församlingscenter

kl. 13 Kristendomens judiska rötter, Mika Pouke

kl. 13–16 barnprogram, Christel Wargh

kl 14  kaffe

kl. 14.45 WORKSHOPS:

1. How do Jews find the Messiah today?, Rafi Shimon (online from Israel) & Heidi Sundström

2. Bibelns högtider, Mika Pouke

3. Israels betydelse i denna tid, Tuula Vilo

4. Som volontär till Israel?, Maria Kanervikkoaho & Sanna Iso-Kungas & Aune-Inkeri Björkström

5. Sånger från messianska församlingar, Lea Ridanpää

6.  Workshop för juniorer (7–12-åringar), Merja Pikkarainen & Jonathan Silfverberg