Topp-organist Markus Wargh i Gamlakarleby stadskyrka

På fredag kan man i Karleby njuta av högklassigt musicerande när Markus Wargh sätter sig vid stadskyrkans stora Åkerman-orgel.

Markus Wargh spelar på orgel.

Markus Wargh.Wargh, som är hemma från Jakobstad och nuförtiden verkar som Luleås domkyrko-organist, är känd för sina färgsprakande tolkningar av såväl ursprungsverk som orgelarrangemang och för sina uttrycksfulla improvisationer.

På Karlebykonsertens repertoar finns bl.a. Johann Sebastian Bachs legendariska Passacaglia och fuga C-moll. Vi får även höra två mindre verk av Bach, två orgelkoraler. Den franskromantiska blomstringstiden representeras av César Francks Koral nr. 1 E-dur, och som ett andra plock ur franska orgelkulturens rika arv får vi höra Maurice Duruflés glimrande Toccata. Konsertpubliken bjuds även på finsk musik av Jean Sibelius, nämligen Finlandia i orgelarrangemang av Wargh själv. Wargh framför även den egna kompositionen Bröllopslyckan samt som avslutning en improvisation.

Markus Wargh studerade orgelspel vid Sibelius-Akademins solistiska avdelning och avlade diplomexamen med högsta möjliga betyg 1991. Åren 1992–1995 fortsatte han studierna vid Musikhögskolan i Piteå, där han avlade konsertorganistexamen. Hans specialitet är improvisationskonst, där det fria och spontana musicerandet spelar en central roll. Han improviserar gärna på både orgel och piano tillsammans med andra instrumentalister och vokalister.

Karlebykonserten är en del av nationella Orgelsafari-evenemanget, som ordnas av Karlebynejdens Orgelvänner och Organum-sällskapet.

Markus Wargh, orgel.
Gamlakarleby stadskyrka