Församlingsvalets valkompass har öppnat

Över hälften skulle tillåta vigsel av par av samma kön.

Församlingsvalets valkompass öppnade på måndag 10.10.2022. Valkompassen hjälper väljaren att hitta den kandidat som passar hen bäst.

Kyrklig vigsel av par av samma kön stöds av 54 procent av kandidaterna. Det är en större andel än bland de nuvarande förtroendevalda. Drygt en tredjedel (35 procent) av kyrkans förtroendevalda stödde vigsel av par av samma kön i en enkät 2019. Det här framgår av svaren i valkompassen. Sammanlagt 56 procent av kandidaterna (8 093 personer) besvarade frågorna i valkompassen.

Vill satsa på unga, hjälparbete och att avstå från onödiga lokaler

Kandidaterna i församlingsvalet anser att församlingen ska satsa framför allt på unga, barn och på att hjälpa dem som har det sämre ställt – det framkom då de fick välja tre saker som de tycker att församlingen ska satsa mera på. Inom församlingens hjälpverksamhet är hjälpen till familjer i kris det viktigaste för kandidaterna. På följande plats kom att hjälpa ensamma och sjuka, och själavård och samtalshjälp.

En klar majoritet bland kandidaterna (82 procent) vill hellre avstå från lokaler än skära ner på personalen ifall församlingens ekonomi försämras. Drygt 70 procent anser att om man avstår från andra församlingslokaler ska man öppna upp kyrkorummen för mera mångsidig verksamhet.

Majoriteten av kandidaterna är oeniga med påståendet att församlingen bör avstå från att använda mjölk- och köttprodukter. Bara en tiondel av kandidaterna stöder denna klimatgärning i församlingen.

I valet frågade man också kandidaterna om deras personliga relation till kyrka och tro. De tre viktigaste orsakerna för att höra till kyrkan är kyrkliga förrättningar, att de upplever att tron är viktig och kärleken till medmänniskan och kyrkans värderingar.

Stöd till förändringar i beslutsfattande och verksamhetskultur

Påståendet att kyrkomötet i fortsättningen bör väljas via direktval där alla församlingsmedlemmar har rösträtt stöds av lite mindre än hälften, eller 44 procent, av kandidaterna. I dagens läge väljs kyrkomötesombuden av präster och församlingarnas förtroendevalda som utsetts i församlingsvalet.
Att de ledande tjänsteinnehavarna i kyrkan, till exempel biskopar och kyrkoherdar, bör sköta sina ämbeten för viss tid stöds av drygt en tredjedel (38 procent) av kandidaterna. Att församlingsmedlemmarna skulle ha en större roll i församlingen får brett understöd: över 90 procent av kandidaterna anser att församlingsmedlemmarna ska planera, utveckla och genomföra församlingens verksamhet i större utsträckning än hittills.

Ungefär 14 000 kandidater i församlingsvalet

I församlingsvalet i november finns sammanlagt ca 14 000 kandidater. Förhandsröstning ordnas 8-12 november och valdagen är söndag 20 november.
I församlingar som ingår i en kyrklig samfällighet håller man två val, val av gemensamma kyrkofullmäktige och val av församlingsråd. Där kan en del av kandidaterna vara uppställda i båda valen. I självständiga församlingar har man ett val där man väljer förtroendevalda till kyrkofullmäktige. I 44 församlingar sker valet som sämjoval.

Kandidaterna, listorna och förhandsröstningsställen finns på webbplatsen församlingsvalet.fi.

Kyrklig tidningstjänst

2022-10-13 11:44:12.0