Mozarts Requiem i stadskyrkan

Händer som håller ett ljus.

Ett verkligt mästerverk avrundar allhelgonadagens kväll, då musiker från nejdens församlingar och musikläroverk med förenade krafter framför Wolfgang Amadeus Mozarts berömda Requiem kl. 19 i Gamlakarleby stadskyrka.

Requiem blev Mozarts sista verk. I juli 1791 uppenbarade sig en gråklädd budbärare vid hans dörr och förmedlade en anonym kompositionsbeställning.
Mozart ombads komponera ett rekviem eller själamässa: en bön om evig frid för de avlidna. Efter att ha inlett arbetet insjuknade Mozart, och han började instinktivt tro att verket i fråga var ämnat för hans egen begravning. Ännu på sin dödsbädd sjöng han Requiems stämmor och gav sin elev Franz Süssmayr anvisningar om verkets färdigställande.
Det har senare påståtts att rekviemet beställdes av Mozarts konkurrent, kompositören Antonio Salieri, som ville låta det framstå som om han själv komponerat verket.

Verket för solister, kör och orkester framförs denna gång av studerande och lärare från yrkeshögskolan Centria och Mellersta Österbottens konservatorium, Mellersta Österbottens Kammarkör, Karleby Vokal- och Instrumentensemble och Kontria-kapellet under ledning av kantor Martti Laitinen.  Solister är Emilia Haataja, Marianne Tunkkari, Malviina Haukkala, Jacob Waselius, Sampsa Vanhala, Annika Mylläri, Marita Kaakinen, Mari Karhumaa, Ilona Koskimäki, Alvar Havia, Ritva Göös och Sampo-Elias Asikainen.
Verket är ett av musikhistoriens starkaste uttryck för den kristna tron. Även om Mozarts livstid inte räckte till för att färdigställa verket, förmedlas hans yttersta önskan till lyssnaren.

Mozarts Requiem
lö 5.11 kl. 19-20