Höstsångfest i Kronoby kyrka

Pedersöre prosteris körer och kantorer håller årligen gemensamma sångfester för alla som tycker om musik. Programmet består av andliga körsånger och psalmer samt orgelverk och övrig musik.
Karleby svenska församling  hör till Pedersöre prosteri med Kronoby, Larsmo, Pedersöre och Nykarleby församlingar, samt Jakobstads svenska församling.

Den här höstens sångfest hålls i Kronoby kyrka på domsöndagens kväll.
Prosteriets körer förenar sina krafter under kantor Martti Laitinens ledning i sex körsånger, varav den mest omfattande är Dieterich Buxtehudes kantat Herre i nåd för kör, orgel och tre trumpeter.
Också en lokal gymnasiekör medverkar med Malin Storbjörk som dirigent. Karleby svenska församlings f.d. kantor Marguerithe Sandstedt-Granvik sjunger, och långvariga sommarkantorn Hannes Uunila visar sina kunskaper vid orgeln.
Hela församlingen sjunger psalmer med anknytning till domsöndagen och Kristi ankomst. Kaj Granlund, ordförande i Pedersöre prosteris kyrkosångskrets r.f., håller en kvällsandakt.

Höstsångfest sö 20.11
kl. 19 i Kronoby kyrka.
Fritt inträde.

Sångkören uppställd i sockenkyrkan framför altaret.
Hösten 2019 sjöng Pedersöre prosteris körer i Karleby sockenkyrka. Bild: Håkan Granvik

Wed Nov 16 12:07:00 EET 2022