Guds välsignelse gäller hela skapelsen

Under andakten på djurens gravgård ber man även för djuren

Text och bild: Lisen Forsgård

Snön hänger tung i träden på djurens gravgård i Karleby. Kvicksilvret har sjunkit till -10 grader och nordanvinden gör att kölden biter i kinderna.
Snön putsas bort från infarten och namnskylten. Ljus, lyktor och marschaller tänds och får den annars så mörka gravgården att lysa upp. Snart är det dags för andakt, som ordnas av Karleby djurskyddsförening (Kokkolan eläinsuojeluyhdistys).
Karleby svenska församlings kyrkoherde Per Stenberg är även i år inbjuden att hålla andakten.

Den finska versionen av psalmen ”Giv mig ej glans” inleder andakten. Stenberg läser Julevangeliet, ber om fred på jorden och om ljus och styrka till det ukrainska folket och alla männi-
skor som är på flykt. Andakten avslutas med att be för alla djur och tacka för den välsignelse djuren är för oss människor.

- Initiativet till andakten på djurens gravgård kom från den lokala djurskyddsföreningen, berättar Per Stenberg, som själv deltagit i över tio år.

I Bibeln är djuren de varelser i skapelsen som står närmast människan.
- Djuren nämns på många ställen i Bibeln och de är en väsentlig del av bland annat Julevangeliet, förklarar Stenberg.
- Djuren är en välsignelse för oss människor och våra fyrbenta vänner blir som familjemedlemmar. Vår familj har en hittekatt, Kassu, som vi i tiderna tagit hand om och som idag är en kär del av vår familj, säger Stenberg.

Karlebynejdens djurskyddsförening ordnar varje år en andakt på djurens gravgård. I andakten minns man även djuren och deras betydelse för oss människor.

Rita Ylinen är kassör i Karleby djurskyddsförening. För henne är det en tradition att delta i andakten.
- Vi har haft samarbete med Per i många år och det känns bra att ha en yrkesman på plats som leder andakten och sången.
- Det här är en så stämningsfull och fin stund att jag gärna deltar varje år om det bara är möjligt, förklarar Ylinen.

Speciellt under julen är det många som minns sina bortgångna sällskapsdjur och djurens gravgård nästan svämmar över av ljus som placerats på djurens gravar.
- Det är så otroligt vackert här när gravgården blir som ett hav av ljus, säger Ylinen.

Själv har Ylinen flera djur – en omplaceringshund, fyra katter, ett marsvin och två afrikanska dvärgigelkottar.
- Det är så härligt att få titta sina djur i ögonen och se hur de strålar av kärlek. En kärlek som är ömsesidig, säger Ylinen.

Ibland kan omständigheterna bidra till att djur av olika anledningar behöver omplaceras. Karleby djur-skyddsförening tar emot husdjur som söker nya hem.
- Vi har inga egna utrymmen för djuren, utan de tas emot av privata personer, som ger djuren tillfälliga hem tills vi hittat ett nytt hem till djuren. Ibland blir det så att säga ömsesidig kärlek vid första ögonkastet och det tillfälliga hemmet blir permanent. Då blir det också minsta möjliga stress för djuret. Det värmer mitt hjärta, säger Ylinen.

2022-12-22 13:03:00.0