Gemensamma kyrkorådets beslut 13.6.2023

Ordförandes klubba på kalender.

Godkännande av offerter på Gamlakarleby stadskyrkas renovering

Gemensamma kyrkorådet valde KI-Group Oy till byggnadsentreprenör för Gamlakarleby stadskyrkas renovering.  Bravida Finland Oy valdes till elentreprenör och med tjänstemannabeslut till VVS-entreprenör. Samtliga firmor har konkurrensutsatts enligt lagen om offentlig upphandling och koncession.
Renoveringen av Gamlakarleby stadskyrka äger rum 1.8.2023-31.1.2024. Karleby finska församlings morgonmässor hålls under tiden i Yxpila kyrka och Karleby svenska församlings mässor i Mikael-salen.
Helhetskostnaden för Gamlakarleby stadskyrkas renovering beräknas bli ca. 1 300 000 euro.

Gudstjänsterna på Radio Dei

Gemensamma kyrkorådet bestämde att säga upp avtalet med Radio Dei från och med 1.1.2024. På Radio Dei sänds för tillfället gudstjänst från Karleby finska församling den första söndagen i månaden och från Karleby svenska församlingen den tredje söndagen klockan tio. Gudstjänster från Karleby kyrkliga samfällighets församlingar går att höras även på nätradio eller streamade från YouTube.
Enligt förslag från samfällighetens informationsarbetsgrupp beslöt gemensamma kyrkofullmäktige om att avsluta bidraget på 2000 euro för Radio Dei år 2024.

Kyrkans mediestiftelses medlemsavgift år 2024

Enligt förslag från informationsarbetsgruppen fattade gemensamma kyrkofullmäktige beslut om ett 1000 euro stort bidrag åt Kyrkans mediestiftelse för år 2024. Kyrkans mediestiftelse är en stiftelse grundad år 2005 av Finlands 24 evangelisk-lutherska församlingar, samfälligheter och kyrkofullmäktige. Stiftelsen ska i enlighet med sina stadgar stöda och främja produktion av religions- och livsåskådningsprogram som bygger på Finlands evangelisk-lutherska kyrkas värdegrund samt deras distribution och framförande i de nationella medierna. Karleby kyrkliga samfällighet är en av stiftelsens grundare.

2023-06-13 20:09:09.0