Också under sommaren är kyrkans samtalstjänsts telefonjour öppen

Kyrkans samtalstjänsts logo.

Också under sommaren kan du vända dig till Kyrkans samtalstjänstsÖppna länk i ny flik telefonjour. Under sommarmånaderna håller telefonjouren öppet som vanligt varje kväll klockan 20–23. Ta kontakt om bekymren tynger.

Samtalstjänstens chatt är öppen måndag till onsdag klockan 19–21 fram till midsommar. Sedan håller chatten stängt från midsommar och hela juli månad. Chatten öppnar igen måndag 7 augusti.

– Även om chatten på samtalstjänsten är stängd finns det andra nationella chattforum som erbjuder service på svenska för unga och unga vuxna. Vilka chattjänster eller stödtelefoner som är öppna ser man via Ung infos chattkalenderÖppna länk i ny flik. Samtalstjänstens telefonjour är öppen varje kväll för alla åldrar, säger sakkunnig Maria Sten som ansvarar för kyrkans svenska samtalstjänst.

Kyrkans samtalstjänsts nätjour är öppen hela sommaren och svarar i regel inom 1–2 dagar. Den finska chattjänstenÖppna länk i ny flik är öppen under sommaren måndag-fredag klockan 16–20 för den som vill och kan chatta på finska.

De vanligaste samtalsämnena då någon kontaktar samtalshjälpen är sådant som rör relationer, välmående, arbete och studier. – Allt flera människor tar kontakt via de olika forumen som samtalstjänsten har. Telefonjouren är den kanal som människor använder mest på svenska, säger Maria Sten.

Kyrkans samtalstjänsts olika kanaler är öppna för alla åldrar. De som har jour är utbildade frivilliga som har tystnadsplikt.

Mera information: sakkunnig i själavård och jämställdhet Maria Sten, Kyrkostyrelsen, maria.sten@evl.fiÖppna länk i ny flik, tfn 050 408 6030 Kyrkans samtalstjänstÖppna länk i ny flik  Ung infos chatt- och telefonkalenderÖppna länk i ny flik

2023-06-20 10:56:36.0