Gamlakarleby stadskyrkas renovering startar i augusti

Reparations- och ombyggnadsarbetet av Gamlakarleby stadskyrka startar äntligen i augusti. Kyrkan, som är ritad av arkitekten Aarne Nuortila och färdigställd 1961, genomgick senast en omfattande renovering 2001.

Gamlakarleby stadskyrka utifrån.

Renoveringen har varit planerad i mer än tio år. Behovsprövningen av reparationsprojektet slutfördes för första gången 2012 och de preliminära projektplanerna 2014. Projektplaneringsarbetet återupptogs 2021 och de nya projektplanerna godkändes av kyrkofullmäktige i december 2022.

Startprojektet kommer inte bara att reparera byggnadsteknik och byggnadskomponenter som är i slutet av sin livscykel, utan också förbättra kyrkans tillgänglighet, säkerhet, användbarhet och komfort.

Bland reparationerna av själva byggnaden och byggnadstekniken är den viktigaste förnyelsen av kyrkans tak och originalstålfönster samt byggandet av en farstu vid huvudentrén. Regn- och spillvattenavloppen förnyas och VVS-tekniken uppdateras.

Tillgängligheten ska förbättras genom att bygga en barriärfri toalett som uppfyller gällande krav, och genom att utrusta en ny inva-toalett med automatisk dörröppning med fjärrknappar. Rörelsefriheten till sakristiavingen skall också genomgå en förbättring.

Säkerheten kommer att förbättras när kyrkan får ett nytt passerkontroll- och låssystem. Utgången förbättras genom att bygga nya nödutgångar i kyrkans nordöstra hörn och på sidoläktarna. Som en del av reparationsprojektet har även kyrkans skyddsrum renoverats.

Användbarheten och funktionaliteten ökas genom att förbättra toalettkapaciteten och genom att bygga ett speciellt mångsidigt utrymme i kyrksalen nedanför sidoläktaren. Sakristiaflygeln kommer att få betydande förändringar och barnutrymmet intill kyrksalen får ett eget kök och direkt ingång till kyrksalen.

Komforten ska förbättras genom att förnya kyrksalens ljus- och ljudanläggning. Känslan av drag minskar genom byte av gamla fönster.

Byggarbetet är planerat att starta den 1 augusti 2023 och vara färdigt i sin helhet senast den 31. januari 2024. Kyrkan kommer att vara ur bruk under hela renoveringen. Under renoveringen flyttas Karleby svenska församlings gudstjänst kl. 12 till Mikael-salen.

Gamlakarleby stadskyrka inifårn.

2023-07-25 15:40:14.0