Stadskyrkans reparation flyttar verksamheten till andra utrymmen

Gudstjänsterna hålls i huvudsak i Mikaelsalen

Mikaelsalen.

Mikaelsalen

Reparations- och ombyggnadsarbetet av Gamlakarleby stadskyrka startar äntligen i augusti. Kyrkan, som är ritad av arkitekt Aarne Nuortila och färdigställd 1961, genomgick senast en omfattande renovering 2001.

Byggarbetet är planerat att starta den 1 augusti 2023 och vara färdigt i sin helhet den 31 januari 2024. Kyrkan kommer att vara ur bruk under hela renoveringen. Detta innebär att verksamheten flyttas till andra utrymmen.

Karleby svenska församlings gudstjänst söndagen den 6.8 klockan 12 kommer att hållas på Soldatskär. Från och med söndagen den 13.8 hålls gudstjänsterna i Mikalesalen förutom julaftonens julbön, som hålls i Övre salen.
Gudstjänsterna klockan 10 hålls som förut i Karleby sockenkyrka.

Väckelserörelsernas stora evenemang Kyrkhelgen, som normalt ordnats i Gamlakarleby sockenkyrka och Karleby församlingscenter, hålls denna gång i Larsmo 15-17.9. Läs mer om Kyrkhelgen på kyrkhelg.fi.

Karleby finska församlings gudstjänster hålls i Yxpila kyrka, med undantag av helgdagen 4.11.2023 och trettondagen 6.1.2024 klockan 12, som hålls i Karleby sockenkyrka. Kyrkskjuts ordnas till mässan klockan 10 i Yxpila kyrka.

Bekanta dig närmare med Yxpila kyrka här.

2023-08-02 10:45:00.0