Kristna vandrar tillsammans

Den ekumeniska böneveckan firas 18–25 januari

Viime vuoden ekumeeninen vaellus lumista Torikatua pitkin.

Böneveckan för kristen enhet firas i år under temat Du ska älska Herren, din Gud och din nästa som dig själv. Årets bönematerial från Burkina Faso. Böneveckan för kristen enhet är en internationell och välkänd bönerörelse som uppmärksammas i över 120 länder.

I Karleby ordnas traditionsenligt en ekumenisk vandring under böneveckan. Onsdagen den 24 januari samlas man i Heliga Simeons och Hannas bönehus, Katarinegatan 3, där fader Andrei Sõtšov och kantor Lasarus Blomster förrättar en s.k. tacksägelse på finska och svenska.

Efter gudstjänsten går man klockan 18 i procession till Metodistkyrkan, Långbrogatan 47. Där leder pastor Sarah Tiainen och Word of Faiths pastor Eva Fredriksson-Lidsle bön och lovsång. Vandringen avslutas i Mikaelsalen i Karleby församlingscenter, Västra Kyrkogatan 17. Där börjar en tvåspråkig ekumenisk vespergudstjänst klockan 18.30. Den förrättas av Karleby finska församlings kaplan Sari Kontinen-Koski, Karleby svenska församlings kyrkoherde Per Stenberg och kantor Martti Laitinen.
Efter vespern gemensam kvällsbit i Mikaelsalens café.

Läs mer om Böneveckan för kristen enhet 2024.

Ekumenisk vandring från ortodoxa bönehuset ons. 24.1 kl. 17

2024-01-10 12:42:00.0