Renoveringen inne på slutrakan

Gamlakarleby stadskyrka tas i bruk igen

Inne i kyrkan finns fortfarande byggnadsställningar och ytorna är täckta med skyddsplast.

Under renoveringen har bland annat belysningen och ljudåtergivningen förnyats. Dessutom har kyrkans tillgänglighet och säkerhet utvecklats och dess användbarhet och funktionalitet förbättrats.

Tidtabellen för Gamlakarleby stadskyrkas renovering, som påbörjades i augusti 2023, ser ut att hålla enligt de senaste uppgifterna. På arbetsplatsen, där KI-Group varit entreprenör, har arbetet för det mesta fortskridit bra och de sista arbetsmomenten har kunnat inledas.
Karleby kyrkliga samfällighets fastighetschef Veli-Matti Raappana berättar att entreprenadens överlåtelsegranskning ska hållas fredagen den 26 januari.

- Under de sista dagarna i januari görs eventuella korrigeringar enligt bristlistan. Vid projekt av den här storleken är det normalt att bristlistan fylls med arbeten som bör åtgärdas efter överlåtelsegranskningen. Enligt entreprenadavtalet blir kyrkans renovering färdig före slutet av januari.

- Dessutom måste två veckor reserveras för att ta kyrkan i bruk. Alla möbler och värdeföremål som flyttats bort på grund av renoveringen ska läggas på plats och arbetsplatserna byggs upp på nytt. Några dagar går även åt till att personalen lär sig använda den nya teknologin och till att fixa möjliga småfel, listar Raappana.

Han uppskattar att den första gudstjänsten kan hållas i den renoverade kyrkan tidigast söndagen den 11 februari. Den kyrkliga samfälligheten kommer ut med ett noggrannare datum senare. Gamlakarleby stadskyrkas officiella ibruktagande firas med en tvåspråkig biskopsmässa söndagen den 17 mars. I mässan deltar Uleåborgs stifts biskop Jukka Keskitalo.

2024-01-17 14:23:36.0