Ny församling med i Karleby regioncentralregister

Toholampi församling går den 1.6.2020 med i Karleby regioncentralregister.  Avtalet undertecknades den 15.5.2020.

Uutiskuva_.jpg

Toholampi församling går den 1.6.2020 med i Karleby regioncentralregister. Man vill att alla församlingsmedlemmar ska ha tillgång till sakkunnig betjäning och tjänster av hög kvalitet. Avtalet undertecknades den 15.5.2020.

Medlemsregistret för den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland, kyrkobokföringen, sköts i framtiden centralt av regionala centralregister. Kyrkostyrelsens plenum drog upp riktlinjerna i ärendet på sitt möte 2015. De nya (region)centralregistren kan bildas av församlingarna i en samfällighet och/eller enskilda församlingar. Kyrkostyrelsen plenum fastställde på sitt möte i december 2018 att senast från ingången av 2022 ska varje församling ansluta sig till ett regionalt centralregister. Karleby regioncentralregister grundades 2017 för att möta behovet i den södra delen av Uleåborgs stift.

Karleby regioncentralregister erbjuder sina kunder en högkvalitativ, sakkunnig, jämlik och samarbetsvillig betjäning. Till regioncentralregistrets tjänster hör att för godkända ändamål sammanställa ämbetsbevis. Mest beställs ämbetsbevis för bouppteckning. Vid Karleby regioncentralregister kan man sammanställa ämbetsbevis på riksnivå och systemet omfattar digitaliserade kyrkböcker från 1860 framåt. Ämbetsbevis som härleds ur kyrkböckerna från överlåtna områden i Karelen sammanställs vid riksarkivet i S:t Michel

Registret sköter också medlemsbokföring som anknyter till medlemsskap i kyrkan, dvs. granskning av personers uppgifter om flytt eller familjeförhållanden. Här registreras kyrkliga förrättningar såsom dop, konfirmering och vigsel samt utförs hindersprövningen som krävs innan äktenskapet. De kyrkliga förrättningarna har blivit allt mera internationella och kräver stark sakkännedom. När specialarbetet centraliseras till gemensamma regioncentralregister kan församlingarna koncentrera sig på församlingsarbetet.

Kostnaderna för regioncentralregistret fördelas mellan församlingarna i förhållande till medlemsantal. Karleby regioncentralregister betjänar vardagar kl 9-15. De elektroniska tjänsterna är tillgängliga dygnet runt.
Till Karleby regioncentralregister hör, förutom Toholampi, Karleby finska församling, Karleby svenska församling, Kaustby och Ullava församling, Kelviå församling, Lochteå församling och Halso församling.

2020-05-19 12:58:00.0