Kör- och orgelmaraton i stadskyrkan

Inkommande söndag kan man välja bland tre konserter eller lyssna på tre konserter i rad.

Orgelns pedaler.

Under kvällen varvas sång med orgelmusik och flera körer och sångensembler samt kantorer från nejden uppträder.

Sångensemblen I.S.K.U. under ledning av Pauliina Rintala inleder kvällen klockan 18. Ensemblen framför verk av bland andra J. Sibelius, Maria Laakso och Leonard Cohen.

Den andra konserten som startar klockan 19 bjuder på skön sång av So Many Sisters, en kör som säkert många karlebybor hört tidigare. Kören dirigeras av Heli Uusimäki.

Under kvällens tredje och sista konsert uppträder sångensemblen Foibe. Päivi Aho, som är kantor i Sievi församling, leder gruppen som består av hennes döttrar Salla Korkeakangas, Elina Hankkila, Marita Härö och Paula Korkeakangas. De framför främst andliga sånger och folkvisor i stämmor, i olika stilarter.

Orgelpipor på orgeln i Gamlakarleby stadskyrka.

Konserternas orgelavsnitt, som spelas av Ritva Göös, Martti Laitinen, Matti Pohjoisaho och Tuomo Viherjuuri, består av önskemusik, bland annat G. F. Händels Hallelujah, Otto Olssons Sonat för orgel E-dur, Brande champanje av okänd kompositör, G. Verdis Triumfmarschen ur operan Aida. Under den andra konserten framförs J. S. Bachs Toccata Adagio och fuga i C dur samt Air. På den tredje konsertens repertoar står bland annat Drottningen av Sabas ankomst av Händel och L. van Beethovens Symfoni nr. 7 del två.

Konserthelheten avslutas med improvisation på orgel tillsammans med andra instrument.
Under kvällen finns ett café i kyrkans foajé där man kan köpa kaffe och bakverk. Konserten arrangeras av Karlebynejdens Orgelvänner och församlingarna i Karleby.

Kör- och orgelmaraton i Gamlakarleby stadskyrka
söndag 6.9. konserter kl. 18, 19 och 20

Program 2-20 e, välj själv vad du vill betala!

2020-09-01 10:20:00.0