Via Crucis på två språk

Text: Martti Laitinen

Andakten Via Crucis, korsets väg, med musik, dans och bibeltexter, handlar om Kristi lidande och död. Andakten ordnas i ett samarbete mellan Karleby svenska och fin-ska församlingar, samt Dance All Year Long - projektet i Karleby och framförs i Gamlakarleby stadskyrka fredag 25.9 och lördag 26.9 klockan 18.

Dansarna, som består av frivilliga, regisseras av den Karlebybördiga koreografen och dansaren Titta Tunkkari (bilden). Musiken är Jyrki Linjamas orgelverk Via Crucis, framfört av kantor Martti Laitinen. Kaplan Sari Kontinen-Koski (på fredag på finska) och kyrkoherde Per Stenberg (på lördag på svenska) läser de bibliska texter som traditionellt används i Via Crucis framföranden. Bönerna är skrivna av biskop Martin Lönnebo

Efter fredagens andakt hålls ett diskussionstillfälle mellan åskådarna och de medverkande, där man kan utbyta idéer om andaktens innehåll och de olika konst-arternas roller i den.

Via Crucis-andakt
Gamlakarleby stadskyrka
fre 25.9 kl 18 (på finska)
lö 26.9 kl 18 (på svenska)