Nationella Orgelsafarin har åter inletts

Det Karlebybördiga nationella kulturevenemanget Orgelsafari ordnas 3–12 september 2021. Koordinator för händelsen är Karlebynejdens Orgelvänner, som arrangerat evenemanget sedan 2015.

Kälviän vanhat valkoiset urut.

Under de senaste åren har Orgelsafari utvecklats till ett nätverk för organister, församlingar, föreningar, läroverk och andra aktörer inom området runtomkring i Finland. Safarin består av olika orgelkonserter, orgelmässor, orgelpresentationer, orgelutflykter och andra evenemang med orgeltema. Orgelsafarins syfte är att öka orgelkännedom och antalet orgelvänner i vårt land. Som evenemangets beskyddare fungerar minister Annika Saarikko.

I Mellersta Österbotten ordnas Orgelsafari-evenemang under två dagar. Fredagen den 10 september ordnas i Gamlakarleby stadskyrka en serie av kör- och orgelkonserter, där både lokala och nationella artister framträder. Serien inleds kl. 18 av ”Kokkolan Lauluveikot” med Mari Sillanpää som dirigent och kl. 18:30 får vi höra tysk orgelmusik, spelat fyrhändigt och fyrfotigt av Matti Pohjoisaho och Tuomo Viherjuuri. ”Keski-Pohjanmaan Kammarikuoro” sjunger kl. 19 under ledning av Marita Kaakinen, varefter den unga organisten Eerik Ohtamaa som studerar på Sibelius Akademin spelar för oss kl. 19:30. Sångensemblen ”Tiernat” från Karleby uppträder kl. 20 med Kari Pappinen som ledare, och kl. 20:30 spelar Teemu Suominen rariteter ur den franskromantiska orgelkulturen. Kvällen avslutas med en större orgelkonsert kl. 21–22, av Uleåborg konservatoriets lektor, orgelkonstnär Christian Ahlskog som också i flera år verkat i Karleby. I kyrkans aula finns under kvällen en cafébuffé som ordnas av Con Affetto Catering. Inträdet och programbladets pris får var och en konsertbesökare själv bestämma.

I Kelviå framförs på söndag, den 12 september, den franska kompositören François Couperins (1668–1733) ”Klostermässa”, där gregoriansk sång och en mångsidig orgelmusik hörs om vartannat. Även om verket är menat för gudstjänstbruk framförs det oftast under konserter, och då lämnas ofta sångpartierna bort. Den här gången får vi höra ”Klostermässan” i sitt riktiga element: nämligen i Kelviå församlings gudstjänst kl. 10 i Kelviå kyrka. Sångpartierna är översatta från latin till finska för att verket skulle tjäna i sin ursprungliga uppgift också i den finska mässan. Som organist fungerar Martti Laitinen och för sången står Baritonkör. Liturg och predikant är Anne Kauppinen.

Kelviå församlings gamla, vita orgel.

Tue Sep 07 14:07:00 EEST 2021