Kyrkklockor och bön för fred runt om i Finland

Många församlingar i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland ordnar ikväll torsdag 24.2.2022 klockan 19 andaktstillfällen med bön för fred, och ringer i samband med tillfället i kyrkklockorna för fred.

Vit duva på händerna.

Biskoparna uppmanade på torsdag morgon församlingarna runt om i landet att i mån av möjlighet redan ikväll ordna ett för alla öppet andaktstillfälle med bön och klockringning för fred. På församlingarnas webbplatser finns information om andakterna.

Till exempel i Helsingfors och Esbo ringer kyrkklockorna för fred klockan 19 och svenska andakter hålls i Helsingfors i Johanneskyrkan, Petruskyrkan och Matteuskyrkan, och i Esbo Olars kyrka klockan 19. Också till exempel i Jomala på Åland, i Raseborg och Karleby ordnas andakter och klockringning. I Borgå domkyrka är andakten klockan 19 tvåspråkig medan det ordnas en tvåspråkig andakt i Åbo domkyrka klockan 18.

Aftonandakt i Yle Vega med biskop Åstrand

– Kriget i Ukraina upprör. De äldre minns tidigare krig och dess trauman. De unga oroas över sin egen framtid, konstaterade biskop Bo-Göran Åstrand tidigare under dagen.
I kvällens aftonandakt i radion lyfter biskop Åstrand fram tilliten, hoppet och att vi alla kan vara redskap för fred. Andakten sänds klockan 19.15 på Yle Vega och publiceras senare på Yle Arenan.

Kyrkans samtalstjänst öppen för den som behöver prata

Kriget i Ukraina oror också oss finländare. Kyrkans samtalstjänsts telefonjour är öppen varje kväll klockan 20–23 för dem som önskar prata. Samtalstjänstens telefonjour nås på nummer 0400 22 11 90. Samtalstjänstens chatt är öppen måndag-torsdag klockan 19–21.

Information om samtalstjänsten olika kanaler och direktlänkar finns på webbsidan evl.fi/kyrkanssamtalstjanst.

Kyrkans Utlandshjälp stöder människor i konfliktområden med nödhjälp. Katastrofhjälpen förmedlas dit den behövs i samarbete med europeiska samarbetsorganisationer. I praktiken handlar det till exempel om mathjälp, filtar och annat material för grundläggande behov. Man oroar sig för att människor tvingas fly från sina hem. Kyrkans Utlandshjälp följer noga med hur läget utvecklas i Ukraina, men också i Europa i övrigt.
Utlandshjälpens webbsidor om Ukraina

Ortodoxa kyrkan med i vädjan om klockringning för fred

Också biskopsmötet för Ortodoxa kyrkan i Finland har uppmanat sina församlingar att ansluta sig till den vädjan som Evangelisk-lutherska kyrkans biskopar gjort om att ringa i kyrkklockorna för fred. De ortodoxa församlingarna informerar om sina andaktstillfällen i sina egna kanaler. Till exempel ordnas en andaktsstund för fred i Uspenskijkatedralen i Helsingfors klockan 17 och kyrkklockorna ljuder också där klockan 19.

Ekumeniska rådet publicerade i går en fredsvädjan där man vädjade till världens ledare och att göra allt de kan för fred och försoning.
Ekumeniska rådet i Finland vädjar till ledare om fred och försoning

Text och bilder: Kyrklig tidningstjänst

Hand som ber.