Vill du bli förtroendevald?

Ställ upp som den du är, vi skapar framtidens kyrka nu

Församlingsvalets reklambanner.

Är du intresserad av att påverka i din församling? Vill du förnya verksamheten?

I församlingsvalet i höst väljs nya förtroendevalda i din församling för perioden 2023-2026. Den 20 november är den egentliga valdagen.
Församlingens förtroendevalda beslutar bland annat om vem som anställs i församlingen, hurdan verksamhet som ordnas och hur församlingens pengar används. De förtroendevalda väljer också vem som blir lekmannaombud i kyrkomötet, som är det högsta beslutsfattande organet i hela kyrkan.
Som kandidater behövs församlingsmedlemmar i olika åldrar och människor som tänker på olika sätt.

I församlingsvalet kandiderar man via en valmansförening. Bakom dem finns ofta en väckelserörelse, ett parti, ett bostadsområde eller någon annan gemensam nämnare. Just nu inleder valmansföreningarna kandidatnomineringen.
Valmansföreningarna kan presentera sig på församlingsvalssidan som hittas via Karleby svenska församlings hemsida. På så sätt kan de som är intresserade av att påverka komma i kontakt med de som sammanställer valmansföreningarnas kandidatlistor. Valmansföreningarna kan ta kontakt på adressen info.kokkola@evl.fi.

Församlingsvalet är ett lokalt val. Detta är ett ypperligt tillfälle för församlingens medlemmar att påverka kyrkans arbete i den egna närmiljön.
I Karleby kyrkliga samfällighet förrättas två val. Förtroendevalda väljs till samfällighetens gemensamma kyrkofullmäktige och till församlingsrådet.
Gemensamma kyrkofullmäktige leder den kyrkliga samfälligheten och fattar beslut om samfällighetens budget, storleken på kyrkoskatten, byggprojekt och om grundande av tjänster. Församlingsrådet leder församlingsverksamheten.

Blev du intresserad? Gör så här:

Gå med på en kandidatlista

• Meddela om ditt intresse att kandidera i valet och fråga efter din församlings kandidatlistor och kontaktpersoner på pastorskansliet eller av en nuvarande förtroendevald.

Eller bilda en egen valmansförening

• För att bilda en valmansförening behövs tio röstberättigade medlemmar från en och samma församling.
  • Valmansföreningens stiftelseurkund ska vara inlämnad på pastorskansliet senast den 15.9. kl. 16, då kandidatuppställningen avslutas.

Vem kan kandidera?

• En konfirmerad medlem av kyrkan som fyller 18 år senast 20.11,
  • har blivit medlem i församlingen senast 15.8,
  • ger sitt skriftliga samtycke till att kandidera,