Tillsammans kan vi göra skillnad

Lisen Forsgård
text och bild

Coronapandemin och Ukrainakriget har kastat sin skugga även över Karleby och gett upphov till ett ökat behov av stöd och hjälp. Levnadskostnaderna har skjutit i höjden, och för många är ekonomin en daglig kamp. Även känslan av ensamhet och rädslan inför framtiden ligger som ett svart moln över många. I dessa prövande stunder visar diakonin i Karleby svenska församling  sig vara en trygg och omedelbar källa till stöd.

Maria Vidjeskog.En central uppgift för diakonin är att vara ett stöd för människor i svåra situationer som vid sjukdom, sorg eller ekonomiska svårigheter.  Diakoniarbetaren är en nyckelperson som arbetar med att stödja och hjälpa människor i olika livssituationer, oavsett ålder, kön eller bakgrund.

Maria Vidjeskog jobbar som diakoniarbetare i Karleby svenska församling. Hon är utbildad sjukskötare från Diakoni-
institutet och har studerat på bibellinjen i Evangeliska folkhögskolan i Vasa.

- Jag jobbade många år med min man på vårt jordbruk När vi lade ned verksamheten, började jag jobba inom diakonin, berättar Maria. Det var där jag kände att jag behövdes, där jag hör hemma.
- Jag ser diakoniarbetet som ett kall, säger Maria.

Pandemins påverkan och de ökade levnadskostnaderna har gjort det tydligt att behovet av diakonins stöd ökar. Det syns extra tydligt under den mörka perioden och inte minst före julen.

- Ungefär från lillajul och framåt ser vi att fler klienter än vanligt söker hjälp, konstaterar Maria. För många är det inför julen som behovet av stöd blir mer påtagligt, och diakonin blir en trygg punkt att vända sig till.
Bland dem som söker hjälp finns många barnfamiljer som kämpar för att kunna skapa en trygg och glädjefylld jul för sina barn.

Karleby svenska församlings diakoni har blivit anförtrodd att dela ut bland annat Rädda barnen köpkort samt Röda korsets Jul i sinnet köpkort.
Det allmänna kravet för att få Röda korsets köpkort är, att det måste bo minst en person under 18 år i hushållet. Dessutom gäller även vissa andra kriterier, av vilka minst två skall uppfyllas. Till exempel att man är låginkomsttagare, ensamförsörjare eller att det finns kriser eller sjukdom i familjen.
Församlingen har även egna köpkort som diakonin delar ut enligt de regler som diakonidirektionen och församlingsrådet beslutat.

Maria lyfter fram den fantastiska givmildhet som karlebyborna har uppvisat.Bidragen varierar från ekonomiska gåvor, till mat och handgjorda, stickade produkter. Ett företag har till exempel donerat en betydande mängd kött inför julen.

- Det goda med diakonins hjälp är att alla gåvor oavkortat går till att hjälpa. Vi har inga omkostnader som äter av själva bidragen, poängterar Maria.
- Hjälpen är guld värd, säger hon och passar på att sända ett varmt tack till alla privatpersoner, företag, organisationer och föreningar som delat med sig under året.

Det goda med diakonins hjälp är att alla gåvor oavkortat går till att hjälpa. Vi har inga omkostnader som äter av bidragen.

Förutom det ekonomiska stödet erbjuder diakonin även en rad andra tjänster för att möta olika behov. Det inkluderar bland annat samtal, förbön, kontakt med myndigheter samt hembesök, berättar Maria.
Maria sörjer dock över tidsbristen, där dagens verklighet innebär att större delen av tiden ägnas åt att ta emot hjälpbehövande på mottagningen i stället för att göra hembesök. Mänskliga kontakter är fortfarande avgörande för många,

- Vid ett skede hade vi flest klienter som var i behov av ekonomiskt stöd. Idag upplever jag att vi har fler klienter, som är i större behov av mänskliga kontakter än det ekonomiska stödet. Längtan efter att någon kommer in på en kopp kaffe och pratar en stund är stark. Det kan vara den enda kontakten klienten har under hela veckan, kanske hela månaden.
- Det är inte bara ensamma gamla som har behov av att få prata, påpekar Maria. Speciellt under coronapandemin hade vi ett ökat antal ensamförsörjande föräldrar som dök upp på mottagningen för att få en pratstund med någon vuxen, när ensamheten blev för stor.

Den mörka tiden, med dess långa nätter och ökade psykiska påfrestningar, är särskilt tung.  Maria berättar om hur hon mött människor som blivit totalt nedbrutna och helt tappat gnistan.

- Det känns tufft och man blir själv påverkad av den tyngd som ligger på klientens axlar, berättar hon.
- Då ber jag om ledning och litar på att jag också får det. Jag ber också klienterna om lov att få be för dem.
- Jag har så många gånger sett, hur något tänds i ögonen på dem jag bett för. Ett nytt hopp, en ny tro att allt ordnar sig. Det ger mig styrka att orka, förklarar Maria.

Den existentiella hälsan – förmågan att förstå och hantera livets utmaningar – är en viktig del av det psykiska välbefinnandet och kan vara en nyckel till att motverka den ökande psykiska ohälsan.

- Forskning har visat att om man har funderat kring vad som ger styrka, hopp, tro och mening, så har man förutsättningar att må bättre, oavsett övrig hälsa. Därför är det så viktigt att vi kan erbjuda samtalsmöjligheter åt de som behöver det, förklarar Maria. Därför önskar hon att fler kunde ta sig tid att hjälpa till.
- Det heter ju att diakonin hör till alla, att vi ska hjälpas åt. Vi har många frivillaga som stöder diakonin, men det skulle vara så fint om ännu fler skulle kunna till exempel besöka någon som är ensam. Kanske grannen, en släkting eller en bekant. Det skulle betyda så mycket.
- Att hjälpa är så givande och gör även att givaren mår bra, avslutar Maria.

Vill du stöda diakonin? Det kan du göra genom att

• köpa diakonins minnesadresser från pastorskansliet
• göra en inbetalning till församlingens diakonikassa
• komma med som frivillig