Kyrkostyrelsen ger anvisningar för renoveringen av spåntak

Av Karleby kyrkliga samfällighets kyrkor tjäras Lochteå och Kaustby kyrkors spåntak under nästa år

Lochteå kyrka och klockstapel lyser gula i det vita vinterlandskapet.

Sofia Magdalena kyrka i Lochteå tjäras nästa år enligt Karleby kyrkliga samfällighets investeringsplan. Bild: Tarja Jakobsén

Församlingarna har fått omfattande anvisningar för spåntaksunderhåll av kyrkostyrelsen. Teknologie doktor Antti Pihkala har framställt anvisningen Paanukattojen hoito ja korjaus som utkom den 19 december.

Karleby kyrkliga samfällighets fastighetschef Veli-Matti Raappana deltog i framställandet av anvisningen i kyrkostyrelsens styrgrupp. I anvisningen berättas bland annat om bedömandet av renoveringsbehov, upphandlingen av trävirke, tillverkningen av spånen, monteringen samt tjärandet av taket. Anvisningen innehåller även bilder och detaljerade ritningar.

Karleby kyrkliga samfällighet äger flera fastigheter med spåntak, av vilka Karleby sockenkyrkas spåntak tjärades i år och Halso kyrkas och klockstapels spåntak 2021.

-I investeringsplanen för nästa år planeras tjärandet av Lochteå kyrkas spåntak, Kaustby kyrkas och klockstapels spåntak samt renoveringen och tjärandet av Chydenius prästgårds spåntak, berättar Raappana.

Ända från medeltiden till förra halvan av 1900-talet var spåntaket den vanligaste taktypen på kyrkor. Därför är spåntaken en betydande del av Finlands byggarv och kulturmiljö. Ett planmässigt underhåll av spåntaken och förmedlingen av information om dem till kommande generationer är för församlingarna inte enbart en samhällelig uppgift, utan även viktigt vad gäller stärkandet av den kristna identiteten och gemenskapen. Enligt kyrkans fastighets- och värdeföremålsregister finns det i Finland runt 300 kyrkliga byggnader med spåntak. Av dessa är varje spåntak unikt.

-Hos församlingarna bör underhållsarbetet med spåntaken vara kontinuerligt, då undviks ett fullständigt förnyande av taket som både är dyrt och kan ta upp till flera år. Akuta bekymmer är minskningen av expertis och kunskap om spåntaken samt att både trävirke av tillräcklig kvalitet och den traditionella daltjära som används för ytbehandlingen är allt svårare att få tag på. Därför har man nu framställt en anvisning till hjälp för församlingarna, säger kyrkostyrelsens överarkitekt Edla Mäkelä. Församlingarna kan få hjälp med renovationsprojekten från kyrkostyrelsen.

Med det statsunderskott som beviljats kyrkan finansieras församlingarnas lagstadgade uppgifter. Till dessa hör förutom begravningsväsendet och uppgifter gällande folkbokföring underhållet av kulturhistoriskt värdefulla byggnader.

Text: Kyrklig tidningstjänst

2023-12-21 14:14:00.0